DEVAM: 112.
(Müstehaza) Bir Temizlikten Diğer Temizliğe Kadar Ğusleder Diyenler(in
Dayandığı Hadisler)
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ سِنَانٍ
الْقَطَّانُ
الْوَاسِطِيُّ
حَدَّثَنَا
يَزِيدُ عَنْ
أَيُّوبَ أَبِي
الْعَلَاءِ
عَنْ ابْنِ
شُبْرُمَةَ عَنْ
امْرَأَةِ
مَسْرُوقٍ
عَنْ
عَائِشَةَ عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
مِثْلَهُ قَالَ
أَبُو دَاوُد
وَحَدِيثُ
عَدِيِّ بْنِ
ثَابِتٍ
وَالْأَعْمَشِ
عَنْ حَبِيبٍ
وَأَيُّوبَ
أَبِي
الْعَلَاءِ
كُلُّهَا ضَعِيفَةٌ
لَا تَصِحُّ
وَدَلَّ
عَلَى ضُعْفِ
حَدِيثِ
الْأَعْمَشِ
عَنْ حَبِيبٍ
هَذَا الْحَدِيثُ
أَوْقَفَهُ
حَفْصُ بْنُ
غِيَاثٍ عَنْ
الْأَعْمَشِ
وَأَنْكَرَ
حَفْصُ بْنُ غِيَاثٍ
أَنْ يَكُونَ
حَدِيثُ
حَبِيبٍ مَرْفُوعًا
وَأَوْقَفَهُ
أَيْضًا
أَسْبَاطٌ عَنْ
الْأَعْمَشِ
مَوْقُوفٌ
عَنْ
عَائِشَةَ
قَالَ أَبُو
دَاوُد
وَرَوَاهُ
ابْنُ
دَاوُدَ عَنْ
الْأَعْمَشِ
مَرْفُوعًا
أَوَّلُهُ
وَأَنْكَرَ
أَنْ يَكُونَ
فِيهِ
الْوُضُوءُ
عِنْدَ كُلِّ صَلَاةٍ
وَدَلَّ
عَلَى ضُعْفِ
حَدِيثِ حَبِيبٍ
هَذَا أَنَّ
رِوَايَةَ
الزُّهْرِيِّ
عَنْ
عُرْوَةَ عَنْ
عَائِشَةَ
قَالَتْ
فَكَانَتْ
تَغْتَسِلُ
لِكُلِّ
صَلَاةٍ فِي
حَدِيثِ
الْمُسْتَحَاضَةِ
وَرَوَى
أَبُو
الْيَقْظَانِ
عَنْ عَدِيِّ
بْنِ ثَابِتٍ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ عَلِيٍّ
رَضِيَ
اللَّهُ
عَنْهُ
وَعَمَّارٍ مَوْلَى
بَنِي
هَاشِمٍ عَنْ
ابْنِ
عَبَّاسٍ
وَرَوَى
عَبْدُ
الْمَلِكِ
بْنُ
مَيْسَرَةَ
وَبَيَانٌ
وَالْمُغِيرَةُ
وَفِرَاسٌ
وَمُجَالِدٌ
عَنْ الشَّعْبِيِّ
عَنْ حَدِيثِ
قَمِيرَ عَنْ
عَائِشَةَ
تَوَضَّئِي
لِكُلِّ
صَلَاةٍ وَرِوَايَةَ
دَاوُدَ
وَعَاصِمٍ
عَنْ الشَّعْبِيِّ
عَنْ قَمِيرَ
عَنْ
عَائِشَةَ
تَغْتَسِلُ
كُلَّ يَوْمٍ
مَرَّةً
وَرَوَى
هِشَامُ بْنُ
عُرْوَةَ عَنْ
أَبِيهِ
الْمُسْتَحَاضَةُ
تَتَوَضَّأُ لِكُلِّ
صَلَاةٍ
وَهَذِهِ
الْأَحَادِيثُ
كُلُّهَا
ضَعِيفَةٌ
إِلَّا
حَدِيثَ
قَمِيرَ
وَحَدِيثَ
عَمَّارٍ
مَوْلَى
بَنِي هَاشِمٍ
وَحَدِيثَ
هِشَامِ بْنِ
عُرْوَةَ
عَنْ أَبِيهِ
وَالْمَعْرُوفُ
عَنْ ابْنِ
عَبَّاسٍ
الْغُسْلُ
Mesruk'un hanımı rivayet
eti, Hz. Aişe validemizden, o da, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den
aynen önceki hadisin benzerini rivayet etmiştir.
Ebu Davud bu rivayetler
hakkında şöyle demektedir: Adiy bin Sabit'in bu hadisi A'meş'in Habib'den
rivayet ettiği hadis ve Eyyub Ebu'l-Ala'nın (Hz. Aişe'den mevkuf ve merfu
olarak rivayet ettiği) hadislerin hepsi zayıftır, sahih değildir. A'meş'in
Habib'den rivayet ettiği hadisin zayıflığına bu (evvelki) hadis delildir. Hafs
bin Ğiyas bunu A'meş'den mevkuf olarak rivayet ederek Habib'in hadisinin merfu
olduğunu redDetmiştir. Aynı şekilde Esbat, A'meş'ten; o da mevkuf olarak Hz.
Aişe'den rivayet etmiştir.
Ebu Davud devamla, İbn
Davud bu hadisin baş tarafını merfu olarak rivayet etmiş ve onda, her namazda
abdest alma (nın gerekli) olduğunu (bildiren ifadenin mevcudiyetini) red
etmiştir. Zuhri'nin Urve'den; onun da Hz. Aişe'den rivayet ettiği müstehaza
hadisinde "Her namaz için guslederdi" demesi Habib'in bu hadisinin
Zaafına delildir. Ebu'l-Yekzan Adiy bin Sabit'ten; o da, babası tarikiyle Ali
(r.a.), Beni Haşim'in azatlısı Ammar; İbn Abbas'tan, Abdülmelik bin Meysere,
Beyan, Muğire, Firas, ve Mücahid de Şabi'den; o da Kamir vasıtasıyla Hz.
Aişe'den "her namaz için abdest alır'' şeklinde rivayet etmişlerdir. Davud
ve Asim'tn Şa'bi'den; onun da Kamir vasıtasıyla Aişe'den rivayeti
"müstehaza her gün bir defa yıkatıp" şeklindedir. Hişam b. Urve de
babasından "müstehaza her namaz için abdest ahr" diye rivayet
etmiştir.
Kamir ve Beni Haşim'in
azatlısı Ammar ile Hişam bin Urve'nin babasından rivayet ettiği hadislerin
dışındaki bütün bu hadisler zayıftır, ibn Abbas'tan bilinen (her namaz için
abdest değil), ğusüldür.
AÇIKLAMA: Ebu Davud bu rivayetleri, bu babdaki
hadislerin zayıf olduğunu isbat etmek için getirmiştir. Bu dokuz rivayetten
altısı mevkuf, üçü merfudur. Şarihler, A’meş'in Habib'den rivayet ettiği
hadisin zayıf olduğu iddiasını reddetmişlerdir ve bu rivayetin zayıf olmadığını
ispat için hayli söz söylemişler.